Digital Julekalender

Nå nærmer julen seg med stormskritt, og det er på tide å begynne planleggingen av hvordan din bedrift skal markedsføre seg før jul for best mulig resultat. Derfor vil vi gjerne tipse deg om å kjøre en digital julekalender! Her lager du din helt egne julekalender til din bedrift, hvor kundene kan delta ved å svare på spørsmål hver eneste dag i desember frem mot jul og få mulighet til å vinne kule premier. Dette er en fantastisk mulighet for din bedrift til å la kundene bli bedre kjent med deg og dine produkter og tjenester, samtidig som at du øker salget før jul, får flere følgere til din facebookside, flere e-postadresser til dine nyhetsbrev og flere klikk til din nettside. En julekalender er med andre ord en super måte å øke synligheten til din bedrift og markedsføre deg selv på i førjulstiden.

Tell ned til julaften

Det er nok mange av oss som har nostalgiske barndomsminner til å våkne opp tidlig 1. desember og glede seg til å åpne første luke i julekalenderen. Uansett om du hadde en adventskalender med søte bilder bak lukene, sjokoladekalender eller pakkekalender, har julekalendere i mange år hvert en del av den norske kulturen som har fått ventetiden før jul til å føles en smule kortere.

Etter vår mening blir man aldri for gammel for julekalender! Likevel passer det kanskje bedre med en julekalender med kule premier i år, enn en pakkekalender? En julekalender er uansett en super måte for bedrifter å markedsføre seg selv på. Morsomme konkurranser med spennende premier er noe mange setter pris på, og jula er en super  anledning til å gi tilbake til kundene deres på en morsom måte. Ha en premie i kalenderen som mange har lyst på, og du vil få mange håpefulle deltakere til din digitale julekalender. Still også gjerne interessante og morsomme spørsmål som er relevante for din bedrift, bransje eller dine produkter, og deltakerne vil lære noe om deg når de svarer på spørsmålene i kalenderen.

En julekalender er enkel å sette opp

En digital julekalender skiller seg ut fra mer tradisjonelle julekalendere gjennom å kun finne sted i digitale flater. Dette er en form for quiz hvor et nytt spørsmål blir tilgjengelig hver dag fra 1. til 24. desember. For at deltakerne skal kunne svare på spørsmålene i konkurransen, må h*n trykke seg inn på én og én luke i en online kalender. Lukene i kalenderen er kun tilgjengelig fra gjeldende dato, og nye luker gjøres tilgjengelige samme dato som i kalenderen. Du kan helt enkelt velge om du vil dele ut én flott premie på julaften, i romjulen eller senere når julekalenderen er avsluttet, om du vil dele ut flere premier, eller om du vil dele ut premie hver eneste dag i advent. Ønsker du derimot ikke å dele ut premie i det hele tatt og heller kjøre unike tilbud i kalenderen, kan du selvsagt også gjøre det. Det er helt opp til deg!

Å sette opp den digitale julekalenderen for din bedrift er heller ingen vanskelig sak. Det er svært enkelt å designe kalenderen, hvor du enten kan velge mellom et stort antall flotte maler, eller lage din egen mal hvor du får alt helt skreddersydd etter egne ønsker. Malene kan også endres på og tilpasses dine behov og ønsker. Når du har bestemt deg for design og lagt inn din logo, er det bare å begynne og legge inn de spørsmålene, svaralternativene og svarene du ønsker. Dette gjør du ved å trykke på de forskjellige lukene i kalenderen, og skrive det inn i vinduet som kommer opp under de forskjellige lukene. Deretter velger du hvilket av svaralternativene som er korrekt, og lagrer. Når du har lagt inn alle de 24 spørsmålene og svarene, er det bare å dele kalenderen på din webside og facebookside. Gjør dette i god tid før desember, og du vil få mange deltakere til din spennende digitale julekalender. Så er det bare å sende e-postpåminnelser til de som har forhåndsregistrert seg, og minne de på startskuddet av julekalenderen den 1. desember.

En digital julekalender skaper engasjement

Gjennom en digital julekalender vil du få mange nye abonnenter til dine nyhetsbrev og følgere til din facebookside. Disse er det viktig at du fortsetter og oppdatere etter at kalenderen er avsluttet, slik at du kan bygge lojalitet og skape en dialog mellom deg og dine kunder. Oppdater disse med relevant og interessant informasjon, samt gode rabatter og tilbud både i dine nyhetsbrev og på Facebook, og du vil kunne skape et godt kundeforhold hvor kundene blir kjent med din bedrift og får tillit til deg som en troverdig og profesjonell aktør.

En digital julekalender er uten tvil en effektiv måte å markedsføre din bedrift på. Dette er en interaktiv konkurranse hvor deltakerne kan utfordre seg selv gjennom en spennende quiz og få muligheten til å vinne kule premier. Dette er uten tvil en vinn-vinn-situasjon som både du og kunden vil tjene på. Julekalendere for bedrifter har blitt mer og mer populært de siste årene, og det er ikke uten grunn! Flere og flere bedrifter får stadig opp øynene for hvor virkningsfullt og effektivt en digital julekalender er, og hvor mye man kan tjene på kjøre en slik nedtelling til jul. Bedrifter ser hvor stor interesse det er blant kundene for å delta i slike konkurranser, og hvor god markedsføring en slik adventskalender gir. En julekalender har en svært lav terskel for at folk skal melde seg på, og den spres lett på nett og spesielt i sosiale medier. Dessuten synes kundene det er et morsomt initiativ før jul som gir de muligheten til å konkurrere om kule premier. Kanskje blir nettopp du den heldige vinneren?

I en digital julekalender fra Make får du også opp statistikk på hvem det er som har delt kalenderen mest og vervet flest nye deltakere. Disse kan du gjerne gi en trøstepremie dersom de ikke vinner, for å vise at du setter pris på hans/hennes innsats og engasjement. Dette vil personen uten tvil sette pris på. Opplyser du om at det er en ekstra premie for de som verver flest deltakere, vil dette også øke konkurranseinstinktet og få deltakerne til å verve enda flere deltakere til kalenderen!

Lykke til med dine digitale julekalender!