up


Råd og tips

Riktig delingslenke på Facebook

Har du kalenderen på Facebook? Da er det viktig at du bruker riktig delingslenke når du skal dele kalenderen på din Facebook vegg. Dette for at kalenderen skal fungere på mobiltelefoner.

Delingslenken for din kalenderer finner du under Innstillinger > Publiser på Facebook.

Riktig lenke i e-postpåminnelse

Dette setter du opp under Innstillinger > E-post påminnelser. Det er viktig at du her legger inn korrekt lenke til din kalender i e-postmeldingen. Bruk testfunksjonen for å forsikre dem om at lenken har rett destinasjonsadresse. Det vil være meget uheldig å sende brukerne til en kalender som ikke eksisterer.

Har du julekalender bare på Facebook må du bruke din Facebook delingslenke i e-postmeldingen. Denne finner du under Innstillinger > Publiser på Facebook.

Påminnelser på e-post går ut mellom 08:00 og 12:00 hver formiddag. E-postene spres utover et tidsinterval for å unngå at de blir flagget som spam.

Forhåndsregistering

Det første du bør gjøre når du logger inn på julekalenderen din er å legge ut forhåndsregistering. Jo flere som forhåndsregisterer seg, jo bedre start vil julekalenderen få 1 desember. Det kan være lurt å gi en premie i denne sammenhengen. «Blant alle som forhåndsregistrerer seg på årets julekalendern trekker vi en heldig vinner av en PREMIEBESKRIVELSE». Dette gjør at flere melder seg på.

Oppfordre deres kunder i butikken om å melde seg på julekalenderen i god tid før 1 desember. Alle som registerer sin e-post adresse, får da en beskjed når første luke er åpen! Del ut flyers eller lignende i god tid

Lag en Facebook kunngjøring

Bruk en statusoppdatering med en sterk oppfordring til handling for å la dine Facebook følgere vite om konkurransen din umiddelbart etter at du publiserer den. Vurder å bruke litt penger for å fremme innlegget. Husk, bildet i innlegget må ikke ha mer enn 20% tekst i seg, da blir promoteringen avslått av Facebook. Målet er å engasjere og lede Facebook-brukere til applikasjonen hvor de må Like siden deres for å delta.

Husk påminnelser ofte

I gjennomsnitt vil bare 16 prosent av postet innhold bli sett av fans; å nevne appen eller markedsføre julekalenderen mer enn en gang sikrer at flere ser den. Vi anbefaler en status kl 11 på formiddagen og en kl 18 på ettermiddagen for å treffe flest mulig fans. Dagens påminnelser kan slettes i ettertid, så slipper dere masse «mas» på tidslinjen om julekalenderen i ettertid.

Promoter julekalenderen i nyhetsbrev

Informer også om årets julekalender i bedriftens nyhetsbrev for å øke trafikken inn til julekalenderen. Vurder å lansere konkurransen på dagen nyhetsbrevet går ut for å bidra til å øke bevisstheten. Informer tydelig om hva premien er da dette er incentivet for om man velger å delta.

Mangler du et verktøy for å sende ut nyhetsbrev, anbefaler vi Make Newsmail

Har du en premie alle vil ha, vil alle delta

Har du en premie alle vil ha, vil alle delta. Men pass på at du gir bort en premie som er relatert til hva dere tilbyr til daglig! Da vil alle som liker siden og deltar på julekalenderen være en potensiell kunde i fremtiden via Facebooksiden deres.

Invester i Facebook annonsering

Driv trafikk til julekalenderen ved hjelp av Facebook annonsering. Annonsene er relativt billige og effektive - spesielt når de er målrettet på riktig måte. Bruk Facebook linken til kalenderen i annonsen slik at de som klikker blir sendt direkte til julekalenderen på Facebook - ikke til din hovedside på Facebook.

Skriv et blogginnlegg om julekalenderen

Skriv et blogginnlegg om din Facebook konkurranse og del deretter innlegget på dine nettsamfunn. Link tilbake til din Facebook konkurranse app i blogginnlegget. Dette vil øke bevisstheten om julekalenderen og drive trafikk til applikasjonen.

Premiestrategi

Målet med julekalenderen er å få flest mulig av deres deltakere til å invitere sine venner på Facebook til å delta på deres julekalender.


1. Flest mulig Likes til Facebooksiden
Dersom du ønsker å få flest mulig likes må man legge opp en premiestrategi som oppfordrer til deling av kalenderen. For eksempel kan du si at dersom 1000 deltar gir vi bort 1 premie, men om 2000 deltar gir dere bort 4 premier og med det dobler du din egen vinnersjanse! Dersom 4000 deltar så 10-dobler du vinnersjansen! - Dette gjør at folk vil invitere sine venner til å delta på deres julekalender slik at begge kan vinne.



2. Et lodd pr riktig svar
Dersom dere ikke ønsker å gi en premie hver dag kan dere ha en hovedpremie på julaften. Da gir dere ett lodd pr luke man svarer riktig. Det vil si at om jeg deltar alle 24 dagene å svarer riktig får jeg 24 lodd i trekningen på julaften, mens om jeg bare deltar 2 ganger får jeg 2 lodd. Da ønsker man å delta så ofte som mulig og påminnelsesknappen på hver luke kommer til sin fulle rett.

3. Dagens tilbud
Dersom du ønsker å bruke kalenderen til ekstra omsetning kan du for eksempel gi 20% rabatt på dagens vare og man kan legge inn et bilde av dagens tilbud i hver luke som linkes til nettbutikken (eller som kunden kan komme i butikken deres å få denne dagen om dere ikke har nettbutikk).

Arrangement

Alle ansatte MÅ like din bedrift sin Facebookside.

Alle ansatte som er på Facebook må invitere sine venner til å delta i julekalenderen. En god måte å gjøre dette på er at dere setter opp et arrangement på deres Facebookside som varer frem til 24 desember. 

Arrangementet skal gjerne bestå av informasjon om hvilke premier man er med i trekningen av eller hvilken verdi premiene har, oppfordre til deling av kalenderen for å øke sin egen vinnersjanse, og at man samtidig gir en venn muligheten til å delta. Arrangementet skal selvfølgelig inneholde en link til applikasjonen på Facebook.

Bruk ansatte

Den dagen dere skal lansere julekalenderen ber dere i tillegg alle deres ansatte om å delta i kalenderen (selv om de kanskje ikke kan vinne premier) og invitere sine venner til å delta! Da vil alle venner av deres ansatte få en personlig invitasjon til å delta på julekalenderen. Dette er en god måte å få litt ekstra fart i kalenderen på 1. desember.

Promoteringsmateriale print

Bruk plakater, flyers, banner på nettside og QR kode. Fortell hver kunde om å delta der og da, mens dere har de i butikken.